honey suckle

honey suckle

庭の紹介

 夫婦で庭づくりを福岡の郊外で2003年に始めました. 赤土むきだしの斜面にまず階段や園路をつくって芝をはり、果樹やバラ、ハーブなどを植えました.
 2010年にイギリスの有名なガーデンの、シシングハースト、モティスフォントアビー、ヒドコートマナーなどを回り、その素晴らしさに圧倒され、それから自分たちで小さくても素晴らしい庭をめざして庭づくりをつづけています.



11/01/2023

THE FIRST FRUIT ON A PEAR BRANCH GRAFTED ONTO AN APPLE (リンゴに接木した洋梨の枝に初めてついた実)


Branches of pear were grafted onto Potager's espalier apples in February 2021. 

The successfully grafted apple variety is 'Fuji' and the two pear varieties are 'Le Lectier' and 'La France'. 

Last spring, one year later, they flowered but did not bear fruit. 

This year it flowered again and I noticed that there was fruit in one place. There is only one on a grafted branch of Le Lectier. I observed it from time to time, thinking that it could drop at any time. 

It grew little by little, but around August it almost stopped growing. 

The other day I found a fallen one. It was still hard, so I left it indoors for a while, and when it softened a little, I tried it. I was a bit moved by the taste of the pear.


ポタジェの垣根仕立てのリンゴに、2021年の2月に洋ナシの枝の接ぎ木をしました. 

接ぎ木がうまく行ったリンゴの品種は「フジ」で、洋ナシの品種は「ル・レクチェ」と「ラ・フランス」の二つの品種です. 

一年経った去年の春に花が咲きましたが、実はつきませんでした. 

今年も花は咲いて、一か所だけ実がついているのに気づきました. ル・レクチェの接ぎ木の枝に1個だけです. いつ落果してもおかしくないな、と思いながら時々観察していました. 

少しずつは大きくなっていましたが、8月ごろにはほとんど成長は止まりました. 

そして先日、落ちているのを見つけました. まだ硬いのでしばらく室内に置いておき、少し軟らかくなったので食べてみました. 確かに洋ナシの味がして、ちょっと感動でした. 



Feb 2021



April 2022


June 4, 2023


July 12


Sep 10








No comments:

Post a Comment

I do appreciate your comments very much - they enhance my day. Thank You.